• OMX Baltic0,2%303,91
  • OMX Riga0,13%870,9
  • OMX Tallinn0,4%1 987,96
  • OMX Vilnius−0,18%1 192,12
  • S&P 5000,43%5 631,28
  • DOW 300,7%41 113,97
  • Nasdaq 0,27%17 738,16
  • FTSE 100−0,44%8 559,33
  • Nikkei 225−0,43%36 619,73
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%91,21
  • OMX Baltic0,2%303,91
  • OMX Riga0,13%870,9
  • OMX Tallinn0,4%1 987,96
  • OMX Vilnius−0,18%1 192,12
  • S&P 5000,43%5 631,28
  • DOW 300,7%41 113,97
  • Nasdaq 0,27%17 738,16
  • FTSE 100−0,44%8 559,33
  • Nikkei 225−0,43%36 619,73
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%91,21
  • 22.02.15, 16:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Peadpööritavalt kallid tehnoloogiaidud

Tehnoloogiasektori idufirmade väärtused kerkisid mullu meeletus tempos rekordilistesse kõrgustesse, seda isegi võrreldes netimulliajastu buumiga. Uus aasta on trendi ainult kiirendanud ja tekitanud küsimuse: kas kõrged hinnad õigustavad end?
Uberi peakontor San Franciscos
  • Uberi peakontor San Franciscos
  • Foto: EPA
Eelmise aasta lõpus tõusis maailma väärtuslikemaks tehnoloogia “idufirmaks” Hiina nutitelefonide tootja Xiaomi, kelle viimane investeerimisring tõstis firma väärtuse 46 miljardi dollarini. Vaid Facebook on suutnud suurema valuatsiooniga raha kaasta, kui 2011. aastal hinnati firma väärtuseks 50 miljardit dollarit.
Ükssarvede klubi
Dow Jones VentureSource'i andmeil hindasid investorid läinud aastal investeerimisringide käigus umbes 40 idufirmat miljardidollarilise turuväärtusega, kahekordistades selliste firmade arvu aasta algusest. 
Selliseid börsile veel mittejõudnud noori ja kasvavaid firmasid, kelle turuväärtus on kerkinud miljardi dollarini, kutsutakse ükssarvede klubi liikmeteks. Jaanuarikuise rahakaasamisega sai suure tõenäosusega selle klubi liikmeks ka Eestist pärit TransferWise. Praeguseks on hinnanguliselt miljardidollarilise turuväärtusega idufirmade hulk tõusnud ligi 80ni. 
Võrdluseks tasub tuua, et Wall Street Journali andmeil oli netimulliajastul ehk aastatel 1999 ja 2000 üle miljardidollarilise turuväärtusega firmasid poole vähem. 
Ilmselt tasuks hakata mõtlema klubi nime muutmisele, sest isegi kui ükssarved oleksid olemas, siis 80 on juba päris suur number. Looduses elavaid Amuuri leoparde on näiteks enam kui poole vähem. 
Üllatajaid jagub alati
Tagasi asja juurde. Elevus nende firmade ümber aina kasvab. Nii näiteks teatas läinud nädalal alternatiivset taksoteenust osutav Uber, kelle väärtus on juba niigi üle 40 miljardi dollari, et suurendas eelmise aasta lõpus toimunud E-investeerimisringi mahtu 1,2 miljardilt dollarilt 2,8 miljardi dollarini. Kokku on Uber kaasanud alates 2009. aastast ligi 5 miljardit dollarit. 
Asi läheb aina hullemaks. Mäletan selgelt, kuidas 2012. aastal põhimõtteliselt kõik naersid Facebooki üle, et nad maksid miljard dollarit pooleteiseaastase ja 13 töötajaga firma eest, mis tegi ühte rakendust - Instagram. Vahetult enne jõule ütlesid Citigroupi analüütikud, et nende hinnangul on Instagram nüüd väärt 35 miljardit dollarit! Kes nüüd naerab? 
Xiaomi ja Uberi järel on kolmandaks kõige kallimaks erakapitalil põhinevaks tehnoloogiafirmaks tõusmas Snapchat. Los Angelese idufirma alustab Bloombergi andmeil uut investeerimisringi, millega võib nende turuväärtus tõusta lausa 19 miljardi dollarini. Kaugele maha ei jää ka Pinterest, kes peab läbirääkimisi investoritega 500 miljoni dollari kaasamiseks. See kergitaks Pinteresti turuväärtuse 11 miljardi dollarini, mis oleks üle kahe korra rohkem kui aasta tagasi mais. 
Pimestatud investorid
Enne 2014. aastat oli enam kui 10 miljardi dollariline turuväärtus ainult kahel idufirmal - Facebookil ja Hiina online-jaemüüjal JD.com. Vähem kui 14 kuuga on selliseid idufirmasid lisandunud koguni üheksa, kui arvestada sisse ka Pinterest. 
Ilmselgelt tormavad investorid praegu rahapatakad käes idufirmade juurde ning firmadel on järjekord ukse taga. Selle tormamise taga paistab olevat arusaam, et tehnoloogia on üle võtmas põhimõtteliselt kõiki eluvaldkondi uues vormis. Erinevalt viimasest netimulliajastust ehitatakse praegu reaalseid ärisid toimiva ärimudeliga, väidavad investorid. 
Tõsi on, et firmad nagu Uber, Xiaomi, Airbnb ja Dropbox toovadki sisse sadu miljoneid dollareid. Läinud aasta aprillis hinnati Airbnb väärtuseks 10 miljardit dollarit, mis oli umbes 40 korda suurem nende 250 miljoni dollarilisest aastakäibest 2013. aastal. Tõsi, see küll kahekordistus varasema aastaga võrreldes, kuid fakt illustreerib mu mõtet ilmekalt - praegused investorid jooksevad nende firmade juurde innustatuna Facebooki-taolisest edust. Kohati paistab, et investoreid pimestab kujutelm tulevasest rikkusest, mis saabub kullakangide kujul suurte kaubaautode tagakastides nagu “Visa hinge” kolmandas osas.
Suurimad tehnoloogia idufirmad
  • Suurimad tehnoloogia idufirmad
  • Foto: Äripäev
Börsikõlbulikke firmasid vähe
Eespool mainitud ja suuri väärtusi taga ajavad firmad nagu Pinterest ja Snapchat on alles vaevu alustanud raha sissetoomist. Jah, idufirmasid hinnataksegi tulevikupotentsiaali põhjal ja alguses nad ei peagi raha sisse tooma. Kui aga anda firmale juba rohkem kui 10 miljardi dollariline väärtus, siis peaks see firma ka raha sisse tooma ja tõestama enda ärimudeli tugevust. Ma kahtlen, kas kõik on suutnud seda teha. 
Osa investoreid on ka ise tõdenud, et mõnes sektoris on juba näha kergeid mullistumise märke. Paratamatult ei saa idufirma mesinädalad investoritega igavesti kesta ning ühel hetkel peab firma hakkama näitama tulemusi. Kuna laiem investeerimistsükkel on veel üsna alguses, siis läheb veidi aega, enne kui esimesed hapud õunad esile kerkivad.
Mis puutub börsi, siis mina ei näe nende idufirmade hulgas ühtegi börsikõlbulikku ja see tuleneb peamiselt kõrgetest valuatsioonidest. Ma ei usu, et näiteks Uber suudaks samasuguse tulevikuvisiooni maha müüa avalikele investoritele. Börsile minekuks peab idufirma näitama kindlat ärimudelit, mõistlikku rahavoogu ja jätkusuutlikku kasvu. Vastasel juhul rebivad börsiinvestorid firma aktsia tükkideks. Näiteid selleks ei pea kaugelt otsima - Zynga, Pandora ja isegi Facebooki esimene aasta börsil.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele